الشبكات الاجتماعية و حوار الثقافات

بدأت فعاليات اليوم الاخير من الملتقى بتقسيمنا الى مجموعتين للتحاور فى موضوعين “الشبكات الاجتماعية و حوار القافات” و “الشبكات الاجتماعية و الديموقراطية” و كنت انا فى المجموعة الاولى

الكلام بالتحديد كان عن هل تساعد الشبكات الاجتماعية  فى دعم حوار الثقافات ام ان ذلك مجرد ادعاء؟

فى البداية قالت جوليا ان الامر فى الاساس يعتمد بشكل كبير على استخدام الشخص للشبكات الاجتماعية و الحيز الذى تمثله فى حياته. ثم تطرق طارق عمرو الى ان الشبكات الاجتماعية قد تساهم بشكل كبير فى حوار الثقافات و لكن بعد ان تكون هذه الخطوة هى تلبية لحاجة ما فى حياة الانسان الواقعية. و استدل على ذلك بكلامى عن اننى اود الآن معرفة الكثير عن المدونين الالمان المشاركين مما دفعنى لاضافة البعض على الشبكات الاجتماعية و قبول اضافة البعض الآخر. يرى طارق ان فى هذه الحالة الرغبة الواقعية فى الحوار مع الالمان هى ما دفعتنى الى استخدام الشبكات الاجتماعية

ثم طرحت اميرة طاهر فكرة مختلفة تماما و هى ان الشبكات الاجتماعية هى الاساس و ليست شىء مكمل. و اصبحت تمثل الاساس فى العلاقات, فمثلا هى ترى انها بازالة شخص ما من قائمة اصدقاءها على الفيس بوك يعنى انها لا تريد ان تكون صديقته لا فى الفيس بوك و لا فى الواقع ايضا … و ترى ان حياة الشخص فى الاصل هى الحياة على الشبكات الاجتماعية. و تتنبأ هى بشكل من اشكال الذكاء الاصطناعى الذى قد يمكن مثل تلك الشبكات ان تتحاور مع بعضها البعض. و لم يتفق الكثيرون (و انا منهم) مع كون الشبكات الاجتماعية هى اساس حياة الانسان, و كان هناك نوع من الميل للاتفاق اكثر على وجهة نظر طارق

تعتبر جوليا ان هناك حواجز قد تعوق حوار الثقافات عبر تلك الوسائل اهمها اللغة. و ان كانت ترى انها – اى الشبكات الاجتماعية- كسرت حواجز الزمان و المسافة بشكل كبير. كما انها تفضل الفيس بوك لانه يسمح للاصدقاء بالانخراط فى حياة الانسان الشخصية, الامر الذى يساعد فى اضفاء الجانب الانسانى اكثر, مثل مشاهدة صور مناسبة ما او متابعة آخر الاخبار. ثم عادت و عقبت ان كل هذا بالاساس يعتمد على الشخص نفسه و كيفية استخدامه لمثل هذه الوسائل

و هنا كان لى سؤال … ما هو معنى “حوار القافات”؟ هل مجرد اضافة شخص ما من بلد آخر هو حوار ثقافات؟ ام انه الاضافة و الحوار الفعال المستمر؟ ام ان الاضافة لابد و ان تكون بنية التعرف على ثقافة اخرى حتى يخدم هذا الهدف؟ و هنا رأت اميرة ان مجرد التواجد فى قوائم بعضنا البعض يخلق نوع من انواع التعرف على الآخر, و وافقتها اسماء الغول

و هنا سألت سؤال آخر و هو مدى مصداقية مثل هذه الوسائل. فاولا ان لم يكن الشحص على درجة معينة من تقبل الآخر, قد لا تساهم الشبكات الاجتماعية فى الحوار, بل على العكس, قد تساهم فى تعميق الاختلاف و ترسيخ الصورة النمطية المسبقة. و على هذه النقطة علقت اسماء بان الاشخاص لا يتعمدون الامور بهذا الادراك, فالامر يأتى بشكل عفوى غير مخطط, و بالتالى فان ردود الافعال اى كانت هى ردود افعال طبيعية جدا معتمدة على شخصية كل واحد, الامر الذى بدوره يعتبر يساهم اكثر فى الحوار كمبدأ

اما النقطة الثانية فهى انه من خلال الشبكات الاجتماعية, يستطيع الشخص ان يخلق لنفسه عالم خيالى كامل و شخصية بعيدة كل البعد عن واقعه . الامر الذى – فى رأيى الشخصى- يرفع علامة استفهام بشأن مصداقية هذه الوسائل لمد التواصل بين الاشخاص, لان فى هذه الحالة يكون التواصل بين الشخصيات الخيالية و ليس الحقيقية, مما يجعله حوار غير حقيقيى, و لا يساعد على التواصل الحقيقى بين البشر. و لم توافقنى اميرة و رأت انه من حق كل شخص ان يقوم ببناء عالمه الخاص على الانترنت و انه بوجود هذه العوالم على الانترنت – و بالرجوع الى اقتناعها ان الشبكات الاجتماعية هى الاساس- فان ذلك يعنى ان الشخصية الموجودة على الانترنت هى الاصلية التى لها ان تتحاور و تتواصل مع الآخرين. و هى الفكرة التى لم نتفق مع اميرة فيها انا و بقية المجموعة

 

Advertisements

About Eman Hashim

Pediatric Ophthalmologist, blogger, and a Women's Rights activists. Passionate about raising awareness of Domestic Violence against Women
This entry was posted in Internet, Social, عربي and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to الشبكات الاجتماعية و حوار الثقافات

  1. Annina says:

    Google Translate says this means:

    “Events began the final day of the Forum Ptksimna into two groups to interact in the two “social networking and dialogue Alagafat” and “social networks and democracy”, and I was in the first group

    Talk specifically about whether the help of social networks in support of dialogue between cultures, or is that just an allegation?

    At the outset that it mainly relies heavily on the use of a person of social networks and space, which is represented in his life. Turning Tarek Amr that social networks may contribute significantly to the dialogue of cultures, but after this step will be to meet the need of what in human life realism. And quoted my words on that for now I would like to know a lot about bloggers German participants, which led me to add some people on social networks and start to accept others. Tarek finds that in this case the desire realism in the dialogue is what the Germans led me to use social networks in the

    Then put forward the idea of pure princess quite different and is that social networking is the basis and not something complementary. And is now a foundation in the relationship, for example, she sees someone to remove it from the list of friends on Facebook means it does not want to be his girlfriend on Facebook and, in fact, too … and see that person’s life is in the original life on social networks. And forecasts is a form of artificial intelligence may be such as those networks that engage in dialogue with each other. And many did not agree (and I them) with the fact that social networks are the foundation of human life, and there was a tendency to agree more on the point of view Tariq

    Julia is that there are barriers may hinder the dialogue of cultures through these means the most important language. And if she had seen it – any social networking – broke the barriers of time and distance significantly. They also prefer Facebook because it allows friends to engage in the life of the human personality, which helps to give more humanitarian side, such as viewing pictures an event or follow the latest news. Then returned and commented that all of this mainly depends on the person himself and how to use such means

    And here I had a question … what is the meaning of “dialogue Alagafat”? Do you just add someone from another country is a cultural dialogue? Is added and the ongoing dialogue Alfgal? Or is it that has to be added and be the structure to identify another culture in order to serve this goal? Princess here and saw that the mere presence in the lists of each other, together create a kind of recognition on the other, and agreed with her the names of al-Ghoul

    And here I asked another question is the extent and reliability of such means. First of all that you have not Aahs a certain degree of acceptance of others, may not contribute to social networks in the dialogue, but on the contrary, may contribute to the deepening and consolidation of the difference is stereotypical. And commented on this point that the names of things people do not deliberately this perception, then it comes spontaneously unplanned, and therefore, the reaction was no reaction is very normal, based on the personality of each one, which in turn is contributing more to the dialogue as a principle

    The second point is that through social networks, a person can create for himself a fantasy world full personal and far removed from reality through these networks. Which – in my personal opinion – raises a question mark about the credibility of these tools to build communication among people, because in this case, the communication between the fictional characters and not real. Which makes it Hakiqiy dialogue, which does not help to communicate the real Alencany among humans. And did not agree with me and saw that the princess of the right of every person that is building his own website and that the existence of the online world – and by reference to the conviction that social networking is the basis – that means the personal on the Internet is the original, which may engage in dialogue and communicate with others. And what idea did not agree with the princess and the rest of the group I”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s